ვლადისლავ ლაგუნი
მარკ რიზენბრეგი
ელენა ვისოცკაია
Coivd-19 კრიზისმა მოიტანა სწრაფი და გადამწყვეტი ცვლილებები ლოგისტიკის ინდუსტრიაში. ახლა, როდესაც მსოფლიო გადადის ახალ პოსტ-COVID ეპოქაში, დროა ვიკითხოთ, კრიზისის დროს განხორციელებული გადაწყვეტილებიდან რომელი დარჩება ადგილზე. საერთაშორისო სატრანსპორტო და ლოგისტიკური კომპანიის AsstrA-Associated Traffic AG ექსპერტები იზიარებენ თავიანთ დაკვირვებებს ლოგისტიკის ყველაზე მნიშვნელოვან ცვლილებებზე.
„5 მაის ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციამ გააუქმა Covid-19-თან დაკავშირებით დაწესებული საგანგებო მდგომარეობა რომელიც იყო მიღებული სამი წლის წინ. დროა გავიხედოთ უკან და გავაანალიზოთ რა შეიცვალა ბოლო წლებში. გაურკვევლობამ გამოიწვია მძიმე ეკონომიკური არეულობა: მთლიანი შიდა პროდუქტი ტრილიონებით შემცირდა, ვაჭრობა შეფერხდა და ბიზნესი დაიხურა.
თუმცა, თუ ჩვენ ყურადღებას გავამახვილებთ ლოჯისტიკაზე, კრიზისმა გამოიწვია მთელი რიგი პოზიტიური ცვლილებები, როგორიცაა მიწოდების ჯაჭვის ფუნდამენტური მნიშვნელობის აღიარება და პრიორიტეტიზაცია, აგრეთვე ტექნიკურ შესაძლებლობებში ინვესტირების აუცილებლობის მკაფიო აღიარება. ავტომობილის დროის თვალყურის დევნება და შეცდომების ტოლერანტობა. გარდა ამისა, Covid-19-მა აიძულა მიწოდების ჯაჭვის მოქმედი პირები მოერგებინათ და განავითარონ სისწრაფე ბიზნესის გასაგრძელებლად. მაგალითად, ბევრმა ორგანიზაციამ დაიწყო მოწინავე ანალიტიკური ინსტრუმენტების შექმნის პროცესი დინამიური საფონდო შენახვის ერთეულის (SKU) რაციონალიზაციის შესასრულებლად, ერთჯერადი ცხრილების შენარჩუნების ნაცვლად, როგორც ეს იყო პოპულარული წარსულში. Covid-ის შეზღუდვებმა გამოიწვია სატრანსპორტო სიმძლავრის დეფიციტი - მიწოდება სჭარბობდა მოთხოვნას. შედეგად, ბაზრის არეულობის პირობებში, ექსპედიტორები ასრულებდნენ მომხმარებლის შეკვეთებს არასტანდარტული გადაწყვეტილებების გამოყენებით,” - ამბობს ვლადისლავ ლაგუნი, AsstrA-ს CCO.
მნიშვნელოვანი ცვლილება შესაძლებელია ისეთი ტექნოლოგიების წყალობით, როგორიცაა ნივთების ინტერნეტი (IoT) ან სენსორები, რომლებიც გვაწვდიან მნიშვნელოვან მონაცემებს მიწოდების ჯაჭვში საქონლის სტატუსისა და ადგილმდებარეობის შესახებ. ეს აუცილებელია გაყინული საკვებისა და მედიკამენტებისთვის, რადგან ტემპერატურის კონტროლი გადამწყვეტია ასეთი საკვებისთვის. ღრუბელზე დაფუძნებული მართვის სისტემებმა მოიპოვეს პოპულარობა, მაგალითად, AsstrA-ს მიმწოდებლის კაბინეტი, გამოსავალი მონიტორინგისა და ინფორმაციის გაცვლისთვის მომწოდებლებსა და მიწოდების ჯაჭვის სხვა მონაწილეებს შორის.
„პანდემიამ შეცვალა ჩვენი აზროვნება. პირველ რიგში, ჩვენ მივხვდით, რამდენად მნიშვნელოვანია კლიენტთან კონტაქტი. მეორეც, რომ აუცილებელია ადამიანური ფაქტორის მინიმუმამდე შემცირება მიწოდების პროცესში. ამიტომ, ჩვენ გთავაზობთ მულტიმოდალურ მომსახურებას სარკინიგზო გადაზიდვებზე დაფუძნებული. და ბოლოს, რაც არანაკლებ მნიშვნელოვანია, თქვენ არ უნდა ფოკუსირდეთ მიწოდების ერთ ვარიანტზე, თქვენ უნდა განვითარდეთ სხვადასხვა მიმართულებით“, - დასძენს მარკ რიზენბრეგი, Integrated Solutions Manager.
ბოლო სამი წლის განმავლობაში გადაზიდვების ბაზარი მრავალი გამოწვევის წინაშე აღმოჩნდა. სატრანსპორტო ტარიფების ზრდამ გამოიწვია ის, რომ ჩინეთიდან საქონლის შემოტანა წამგებიანი გახდა. მოთხოვნის დაცემამ და კოვიდ-ის შეზღუდვებმა შექმნა პრობლემები სტაბილური წარმოების ციკლთან და ვაჭრობასთან.
„მსოფლიოში საზღვაო გადაზიდვების მდგომარეობა აჩვენებს, რომ მოთხოვნის შემცირების გამო საზღვაო გადაზიდვების ტარიფები კვლავ იკლებს. COVID-19 პანდემიის დროს, მაჩვენებლები გაიზარდა 12 წლის მაქსიმუმამდე, გლობალური მოთხოვნისა და მიწოდების ჯაჭვის შეფერხებების ფონზე. 2021 წლის შემოდგომაზე Freightos Global Container Freight Index-მა მიაღწია მაქსიმალურ დონეს 10-11 ათასი აშშ დოლარი 40 ფუტიან კონტეინერზე, რაც 7-ჯერ აღემატება 2020 წლის დასაწყისის დონეს.
2022 წლის ზაფხულში, გადაზიდვის ტარიფებმა, რომელიც გლობალური პანდემიის დროს ყველა დროის მაქსიმუმამდე გაიზარდა, კლება დაიწყო. გლობალური საკონტეინერო ტვირთების ინდექსი (Global Container Freight Index) 2023 წლის მაისის მდგომარეობით, გასული წლის განმავლობაში 80%-ით დაეცა. ასე რომ, ახლა Freightos Baltic Global Container Index აჩვენებს, რომ ბაზარი 2020 წლის დასაწყისის დონეზეა - ინდექსის საშუალო ღირებულებაა 1,400-1,500 აშშ დოლარი 40 ფუტიან კონტეინერზე“, - ხაზს უსვამს ელენა ვისოცკაია, Marketing Analyst AsstrA-ში.
Covid-19-მა დააჩქარა მანამდე არსებული მიწოდების ჯაჭვის გამოწვევების გადაჭრა და ხაზი გაუსვა ხილვადობის, მდგრადობისა და დიგიტალიზაციის მნიშვნელობას. წარსულში, ხარჯების შემცირება შეიძლებოდა მიღწეული იყოს მჭლე წარმოებით, უფრო ხანგრძლივი ვადით და იაფი შრომით. სისწრაფე, გამჭვირვალობა, ავტომატიზაცია და პერსონალის განვითარება ახლა იქნება გასაღები უკეთესი გადაწყვეტილების მიღებისა და ინტეგრირებული მიწოდების ჯაჭვის სამუშაო ნაკადების გასაუმჯობესებლად.
ავტორი: ანეტა კოვალჩიკი.